DeBoerenmeiden

De SDG’s (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen) zijn zeventien wereldwijd gestelde doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030. Daarbij hebben Schiedam en Midden-Delfland zich aangesloten. Het Bijzonder Provinciaal Landschap (BPL) van Midden-Delfland is van groot belang voor de kwaliteit van wonen en werken in de Metropoolregio Rotterdam – Den Haag. Het is een groen, gezond en recreatief achterland voor Schiedam. Daarover zijn al veel beleidsplannen geschreven. HC gaat een praktische invulling van beleidsuitgangspunten realiseren. Want HOE worden we in de dagelijkse praktijk duurzamer? Hoe zorgen we dat Schiedammers die duurzame route gaan kiezen en hoe halen we ze over om het groene achterland Midden-Delfland te ontdekken op de fiets of met de benenwagen? Hoe brengen we de prachtige producten van al die duurzaam werkende boeren onder de aandacht?

Vanuit haar projectorganisatie DeWinkelmeiden had Janet van Huisstede van HC al een enorm netwerk opgebouwd in Schiedam. In 2014 had ze veel succes met de conceptstore Hollands&Vers waar producten uit de regio werden verkocht. Een paar brainstorms met de gemeenten Midden-Delfland en Schiedam, Duurzaam Boeren, Puuur Midden-Delfland, Heerlijk van Dichtbij, het Nieuwe Nassen en Stichting de Schiedamse Molens, leverde een praktisch plan op waarbij Janet gebruik kan maken van haar opgebouwde netwerk.

Een paar voorbeelden:

  • Kennismakingssessies van chef-koks van de Schiedamse horeca met producenten en boeren van streekproducten;
  • Het ontwikkelen van een ‘label’ voor duurzame, groene, ‘dichtbij geproduceerde’ producten. Dit label kan door horeca en winkeliers bijvoorbeeld worden gebruikt op de menukaart en bij de productpromotie;
  • Kennismakingssessies van Schiedamse winkeliers en supermarkten met producenten van streekproducten die een aanvulling kunnen vormen op hun product-aanbod;
  • Gebiedspromotie gericht op (sportieve) Schiedammers door bijvoorbeeld het aanbieden van concrete tochten door het landschap en naar de producenten (stad-landverbinding, op naar de boer, etc) via o.a. Schiedam Partners, Fief.nl, Fietsmaatjes Schiedam, De Kleine Ambassade, Parels van Schiedam, etc;
  • Het ontwikkelen van een boeren-, culinaire of lente-markt op de Vismarkt of langs de Nieuwe Haven naast museummolen en -winkel De Walvisch in Schiedam waar producenten uit het groene achterland hun producten kunnen verkopen en promoten, i.s.m. de Schiedamse Molens;
  • Een connectie ontwikkelen met cultureel Schiedam, zoals o.a. de tentoonstelling Levend Landschap van het Stedelijk Museum Schiedam.